ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ПОВТОРЕННЯ

З КУРСУ "ПРИРОДОЗНАВСТВО-5 клас"

Клітинна будова живих  організмів

Найпоширеніші в Україні рослини, тварини, гриби

Середовище існування організмів

Державні вимоги
Держ.вимоги.docx
Microsoft Word Document 20.6 KB

тема КЛІТИНА

Сделано на Padlet

Історія розвитку вчення про клітину

 https://padlet.com/agirina3/69htbmy9r4xh

Рух цитоплазми відео 1 

https://drive.google.com/file/d/1EBPE4zi4N4Rnw2Dg1M2UpxcxAfZhUnwb/view?usp=sharing

                             відео 2 

https://drive.google.com/file/d/1wKEZr_9tfCU5_S0GpwlcKTsEAgucaxng/view?usp=sharing

ЗАВДАННЯ ДО ВІДЕО  Розглянути будову та функції органел клітини (тих, які зазначено у конспекті)

Малюнок "Органели рослинної та тваринної клітини"

клітина.pdf
Adobe Acrobat Document 258.5 KB

Узагальнення з теми "КЛІТИНА"

БІОЛОГІЯ.pdf
Adobe Acrobat Document 623.2 KB

КОНТРОЛЬ - 1 "КЛІТИНА"

ТАК чи НІ. Напишіть «так», якщо твердження є істинним та «ні», якщо твердження є помилковим.

_____1. Всі організми складаються з більш ніж однієї клітини.

_____ 2. Ранні мікроскопи, створені Левенгуком, були настільки ж сильними, як сучасні світлові мікроскопи.

_____ 3. Білки синтезуються на рибосомах.

_____ 4. Прокаріотичні клітини мають ядро.

_____ 5. Плазматична мембрана утворює межу між клітиною та її середовищем.

_____ 6. Для клітин маленький розмір є більш ефективним.

_____ 7. Порівняно з еукаріотичними клітинами, прокаріотичні клітини є дуже складними.

_____ 8. Органели розташовується всередині цитоплазми.

_____ 9. Віруси схожі на прокаріотичні клітини.

_____ 10. Усі клітини мають плазматичну мембрану, цитоплазму та рибосоми.

_____ 11. ДНК знаходиться в ядрі прокаріотичних клітин.

_____ 12. Органели дозволяють еукаріотичним клітинам виконувати більше функцій, ніж прокаріотичним

_____ 13. Віруси вважаються живими організмами.

_____ 14. Дослідження короку допомогло у відкритті клітин.

КРИТИЧНЕ ЧИТАННЯ. Прочитайте ці фрагменти з тексту та дайте відповіді на наступні запитання.

Два типи клітин

Існує ще одна основна клітинна структура, присутня в багатьох, але не у всіх живих клітинах: ядро. Ядро клітини це структура в цитоплазмі, яка оточена мембраною (ядерною мембраною) і містить ДНК. Спадкова інформація може міститися в ядрі клітини або безпосередньо у цитоплазмі: так розрізняють два основних типи клітин - прокаріотичні та еукаріотичні клітини.

Прокаріотичні клітини

Прокаріотичними клітинами є клітини без ядра. ДНК в прокаріотичних клітинах перебуває в цитоплазмі, а не в замкнутому вигляді в межах ядерної мембрани. Прокаріотичні клітини знаходяться в одноклітинних організмах, таких як бактерії. Організми з прокаріотичними клітинами називають прокаріотами. Вони були першим типом організмів, які розвивалися і залишаються найбільшими простими організми сьогодні.

Еукаріотичні клітини

Еукаріотичні клітини є клітинами, що містять ядро. Еукаріотичні клітини, як правило, більше, ніж прокаріотичні клітини, і вони знаходяться переважно в багатоклітинних організмах. Організми з еукаріотичними клітинами називаються еукаріотами, і вони варіюють від грибів до людей.

Еукаріотичні клітини також містять інші органели крім ядра. Органела є структурою всередині цитоплазми

що виконує певну роботу в клітині. Органелами називають мітохондрії, вони, наприклад, забезпечують енергією клітину, і органелами є вакуолі, що зберігають речовини в клітині. Органели дозволяють еукаріотичним клітинам виконувати більше функцій ніж прокаріотичним.

Віруси: прокаріоти або еукаріоти?

Віруси - крихітні частинки, які можуть спричинити захворювання. Людські захворювання, спричинені вірусами, включають простуду та грип Як ви думаєте, віруси - це прокаріоти або еукаріоти? Відповідь може здивувати вас. Віруси не є клітинами взагалі, тому вони не є прокаріотами чи еукаріотами. Віруси містять ДНК. Їм не вистачає інших органел, включаючи плазматичну мембрану, цитоплазму та рибосоми. Тому віруси - це не клітини, але вони живі? У всіх живих істотах є не тільки клітини; вони також здатні до розмноження. Віруси не можуть розмножуватися самі по собі. Замість цього вони заражають клітини-хазяїна, і використовують їх для створення копій власної ДНК. З цих причин більшість вчених не вважають вірусами живими істотами.

Питання:

1.     Яка одна основна відмінність між прокаріотичними та еукаріотичними клітинами?

2.     Наведіть приклад еукаріотичного організму

3.     Що називають органелою? Наведіть три приклади

4.     Опишіть ядро. Що можна знайти всередині ядра?

5.     Віруси - живі? Доведіть  чому «да» або чому «ні» (два аргументи)

МНОЖИННИЙ ВИБІР. Обведіть букву правильного вибору.

1.  Органели прокаріотичних клітин:

a. мітохондрії.

б. цитоплазма

с. апарат Гольджі.

д. жоден з вищевказаних

2. Головною відмінністю між прокаріотичними та еукаріотичними клітинами є те, що

a. Прокаріотичні клітини мають джгутик.

б Еукаріотичні клітини мають ядро.

с Прокаріотичні клітини мають цитоплазму.

д. Еукаріотичні клітини мають рибосоми.

3. Роберт Гук був першим, хто спостерігав за клітинами. Він спостерігав ці клітини в

a. шматочку корока деревної рослини.

б шматочку  шкіри.

с краплі людської крові.

д. нальоті з його власних зубів.

4. Розмір клітин обмежений

a. кількістю цитоплазми.

б здатністю клітини позбуватися від відходів.

с розміром ядра.

д. розміром плазматичної мембрани.

5. Можливо, шипи на зернах пилку

a. дозволяють зернам пилку прилипати до комах.

б дозволяють зернам пилку перелетіти в повітрі.

с захищають пилок

д. дозволяють комахам прилипати до пилку.

6. Усі клітини мають наступне:

a. плазматична мембрана, цитоплазма та рибосоми.

б плазматична мембрана, ядро та ДНК.

с ДНК, рибосоми і клітинна стінка.

д. плазматична мембрана, цитоплазма та ядро.

7. Клітинна теорія говорить, що

a. усі організми складаються з однієї або декількох клітин.

б усі клітини походять від  вже існуючих клітин.

с усі життєві функції організмів відбуваються всередині клітин.

д. все вищеперераховане

СЛОВНИКОВА РОБОТА. Зробіть співставлення терміну із належним визначенням.

Визначення

_____ 1. організм, який має клітини, що містять ядро та інші органели

_____ 2. органела всередині еукаріотичних клітин, де розташована ДНК

_____ 3. клітина без ядра

_____ 4. структура всередині цитоплазми клітини, яка має мембрану та виконує певну роботу

_____ 5. подвійний шар фосфоліпідів, що оточує і захищає клітину

_____ 6. перша особа, що використала слово «клітина»,

_____ 7. крихітні, неживі частинки, які можуть викликати захворювання

_____ 8. матеріал всередині плазматичної мембрани клітини

_____ 9. клітина, яка містить ядро і інші органели

_____ 10. органела, в якій синтезуються білки

_____ 11. виявив клітини крові людини

_____ 12. одноклітинний організм, в якому відсутнє ядро

Terms

a. Anton van Leeuwenhoek

b. cytoplasm

c. eukaryote

d. eukaryotic cell

e. nucleus

f. organelle

g. plasma membrane

h. prokaryote

i. prokaryotic cell

j. ribosome

k. Robert Hooke

l. virus

КРИТИЧНЕ ПИСЬМО. Ретельно відповісти на питання нижче. Використовуйте відповідну академічну лексику та чіткі та повні речення.

Порівняйте та зробіть протиставлення  еукаріотичної клітини з прокаріотичною клітиною. Вкажіть принаймні 5 особливих подібностей та / або відмінностей.

Сделано на Padlet

https://padlet.com/agirina3/bs2v2n1piss4aub3

тема БАКТЕРІЇ ОДНОКЛІТИННІ

 

http://www.pbslearningmedia.org/    ПОВТОРЕНИЕ ЯЧЕЕК

РОБОЧИЙ ЛИСТ

робочий лист БАКТЕРІЇ.pdf
Adobe Acrobat Document 315.1 KB

тема ОДНОКЛІТИННІ ОРГАНІЗМИ (ТВАРИНОПОДІБНІ, РОСЛИНОПОДІБНІ, ГРИБИ)

НАВЧАЛЬНІ ОДИНИЦІ

навчальні одиниці ОДНОКЛІТИННІ.pdf
Adobe Acrobat Document 451.1 KB

тема  РОСЛИНИ

НАВЧАЛЬНІ ОДИНИЦІ  "ТКАНИНИ РОСЛИН"

НАВЧАЛЬНІ ОДИНИЦІ: ОРГАНИ РОСЛИНИ:КОРІНЬ

НО ОРГАНИ РОСЛН 1.pdf
Adobe Acrobat Document 518.5 KB

ІІ СЕМЕСТР

 

 ПОВТОРЕННЯ

ТКАНИНА

ОРГАН

ВЕГЕТАТИВНІ ОРГАНИ

ГЕНЕРАТИВНІ ОРГАНИ

ТИПИ ТКАНИН

БУДОВА КОРЕНЯ

ПРОДИХИ, СОЧЕВИЧКИ

ВИДИ КОРЕНЯ

СКЛАДОВІ КОРЕНЯ

ФУНКЦІЇ КОРЕНЯ

ФУНКЦІЇ ТА БУДОВА ТВІРНОЇ ТК

ФУНКЦІЇ ТА БУДОВА ПРОВІДНОЇ

ФУНКЦІЇ ТА БУДОВА ПОКРИВНОЇ

ФУНКЦІЇ ТА БУДОВА МЕХАНІЧНОЇ

НО ОРГАНИ РОС 2.pdf
Adobe Acrobat Document 622.6 KB

до уроку №31,32

тема  ПАГІН

РЛ ПАГІН.pdf
Adobe Acrobat Document 376.6 KB

до уроку №33,34

РЛ_Стебло.pdf
Adobe Acrobat Document 474.0 KB

Урок №35,36

РЛ Пагін ЛИСТ.pdf
Adobe Acrobat Document 574.4 KB

Урок №37,38

РЛ РОЗМНОЖ.pdf
Adobe Acrobat Document 228.8 KB

Урок №39,40

НО Квітка.pdf
Adobe Acrobat Document 1.9 MB
РЛ Квітка.pdf
Adobe Acrobat Document 176.3 KB

Урок № 41,42

Урок № 43, 44

плід насін.pdf
Adobe Acrobat Document 300.0 KB

тема  РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИНИ

Сделано на Padlet

Урок № 45, 46

РЛ системат.pdf
Adobe Acrobat Document 268.3 KB

Урок № 47, 48

водорості мохи.pdf
Adobe Acrobat Document 638.1 KB

Урок № 49, 50

LIVEWORKSHEETS "ВОДОРОСТІ. МОХИ"

https://www.liveworksheets.com/ep1705457ab

https://www.britannica.com/gallery/browse/gymnosperms/3994/189758
https://www.britannica.com/gallery/browse/galleries-liverworts/3975/141984

Урок № 51,52

ОК - ГлНС.pdf
Adobe Acrobat Document 431.5 KB

Урок № 53,54

ПОКРИТОНАСІННІ

КОНКУРС

Непроникна тканина (5-6 кл)

·          Накрийте пляшку з водою марлею.

·         Закріпіть марлю на місці гумкою. Краї марлі притисніть до стінок пляшки.

·         Однією рукою візьміть пляшку разом з марлею, а іншою рукою накрийте її зверху.

·         Переверніть пляшку догори дном над мискою або формою.

·         Повільно приберіть руку, що закриває пляшку. Що трапиться?

Зробіть висновки про фізичні властивості води.

Веселка (5-6 кл)

·         Візьміть шість пластикових стаканчиків.

·         Налийте в них приблизно однаковий об’єм води (заповнити на ⅓).

·         В кожен стаканчик додати фарбу або харчовий барвник потрібного кольору.

·         Коли фарби розчинилися, потрібно послідовно внести в ємності з фарбами цукор з розрахунку на те, що в перший стаканчик не потрібно вносити цукор взагалі, у другій 1 чайну ложку, в третій - 2 і так далі.

·         Набираємо в шприц або піпетку декілька мілілітрів розчину з найбільшою кількістю цукру і виливаємо його на дно порожньої склянки чи банки.

·         Далі беремо розчин з меншою концентрацією і акуратно, притуливши піпетку або шприц до стінки скляної ємності, вносимо по краплині.

·         Повторюємо цю процедуру з іншими розчинами. Якщо операції будуть проведені досить акуратно, у вас вийде гарна різнокольорова веселка.

Зробіть висновки про розчини.

Урок № 55,56

Урок № 57,58

ВАР 8 пОКРИТОНАС.pdf
Adobe Acrobat Document 358.1 KB

Урок № 59,60

Росл угруп.pdf
Adobe Acrobat Document 1.2 MB

Урок №61,62

6 УЗАГ.pdf
Adobe Acrobat Document 1.4 MB

Урок № 63,64